Η ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΕΦΤΑΣΕ… ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ
ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟΣΟ ΑΞΙΟΙ ΟΣΟ ΜΑΣ ΘΕΛΟΥΝ;;

Άρχισε και η φετινή εξεταστική περίοδος, η πιο εντατικοποιημένη περίοδος του ακαδημαϊκού έτους, την οποία δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο τα συχνά φαινόμενα καθηγητικής αυθαιρεσίας και οι σκληροί όροι εξέτασης και επιτήρησης.
Η εικόνα που την συνοδεύει είναι αυτή των αγχωμένων φοιτητών που τρέχουν σαν τους τρελούς να βρούνε τις τελευταίες σημειώσεις και να μάθουν κάποια sos θέματα, να βγάλουν τις τεράστιες ύλες και όλα αυτά σε ένα στενό χρονικό πλαίσιο, αφού οι ημερομηνίες της εξεταστικής ανακοινώθηκαν μόλις μια βδομάδα πριν την έναρξη της.


Μας είπαν ότι ο καλύτερος τρόπος αξιολόγησής μας είναι η εξεταστική, γιατί :

• «οι εξετάσεις ελέγχουν την γνώση»
• «με τις εξετάσεις αποδεικνύεται ποιος είναι άξιος και ποιος όχι»
• «αν δεν υπήρχαν οι εξετάσεις πώς αλλιώς θα διάβαζες;;»

Μήπως όμως παρέλειψαν να μας πουν ότι :

• «το μόνο πράγμα που ελέγχουν οι εξετάσεις είναι η απομνημόνευση προσεκτικά επιλεγμένων σελίδων από την ύλη που διαλέγει ο εκάστοτε καθηγητής και η ικανότητα μας να αναπαράγουμε τυφλά αυτή την ενδεδειγμένη ύλη, η οποία συχνά δεν είναι και συγκεκριμένη»
• «με τις εξετάσεις αποδεικνύεται ποιος έμαθε-παπαγάλισε καλύτερα τις υπαγορεύσεις του καθηγητή, αφού για να περάσουμε ένα μάθημα δεν φτάνει η αποστήθιση, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να μην εκφράσουμε διαφορετική άποψη απ' αυτήν που μας ζητούν, πρέπει να μην αντιμιλήσουμε στον καθηγητή και να μην εκνευρίσουμε τον επιτηρητή, ενώ η μοναδική πηγή αξιολόγησης είναι -φυσικά- ο καθηγητής ο οποίος βαθμολογεί υποκειμενικά με τα δικά του κριτήρια (τις απόψεις, τις γνώσεις του, το διδακτορικό του)»
• «εκπαιδευτικό σύστημα και καθηγητές είναι ανίκανοι να μας πείσουν για την χρησιμότητα των όσων διδάσκουν, γι αυτό και καταφεύγουν στον ψυχαναγκασμό των εξετάσεων. Η διάθεσή μας για διάβασμα όμως θα έπρεπε να εξαρτάται από τις προσωπικές μας κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες μας»


Άλλη μία παράλειψη στα όσα μας είπαν ήταν οι συνέπειες της εφαρμογής της λίστας συγγραμμάτων (κομμάτι του νέου νόμου-πλαίσιο που ψηφίστηκε αγνοώντας επιδεικτικά τον αγώνα του φοιτητικού κινήματος εναντίον του…):

Μέσω της εξεταστικής διαψεύδεται πλέον κάθε υπερήφανος απολογητής της συγκεκριμένης ρύθμισης, αφού οδηγεί σε μία χαώδη ύλη και σε απροσδιόριστα θέματα εξετάσεων που εκβιάζουν την
υποχρεωτική παρακολούθηση των παραδόσεων από τους φοιτητές και την εντατικοποίηση των σπουδών τους .



Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
1. καθηγητές ζητούσαν τρία διαφορετικά θέματα από τρία διαφορετικά συγγράμματα, εκ των οποίων μοιραζόταν μόνο το ένα δωρεάν
2. σε μάθημα το οποίο χρωστάς και άλλαξε το σύγγραμμα ή μάθημα που αποφάσισες να το αλλάξεις οφείλεις να είσαι διαβασμένος πάνω σε ύλη που σου στερούν την πρόσβαση (αφού δικαιούμαστε μόνο ένα σύγγραμμα ανά μάθημα).

Μετά από όλα αυτά καταλήγουμε στο ότι :

• Οι εξετάσεις μας καλλιεργούν τον ανταγωνισμό, τον
ατομικισμό και την υπακοή ως τα «όπλα» με τα οποία
θα «πετύχουμε».
• Μας διαμορφώνουν μια λανθασμένη αντίληψη για τη γνώση: αφενός απουσιάζει κάθε κριτική προσέγγιση όσων μαθαίνουμε (συχνά μια τέτοια προσπάθεια θεωρείται έως και επιζήμια) και αφετέρου αντιμετωπίζουμε τη γνώση ξεκομμένα από την κοινωνία και τα προβλήματα της. Με λίγα λόγια ερχόμαστε σε επαφή με μια επιστημονίστικη και αποστειρωμένη γνώση, χωρίς να διαβάζουμε και ν’ αλλάζουμε την πραγματικότητα που μας περιβάλλει.

Ουσιαστικά δηλαδή αποτελούν ένα φίλτρο επιλογής και απόρριψης. Γιατί κάθε κοινωνία ανισότητας χρειάζεται από πολύ νωρίς κι ένα μηχανισμό που να μαθαίνει στα μέλη της ότι δεν έχουν ίσες ευκαιρίες. Ένα μηχανισμό που να μας βγάζει άξιους «άχρηστους». Όσοι δεν είναι οι «εκλεκτοί» των εξετάσεων πιστεύουν ότι είναι αποτυχημένοι και λιγότερο προικισμένοι και έξυπνοι. Έτσι ενσωματώνουν την αντίληψη ότι φταίμε ΕΜΕΙΣ και όχι οι ΙΘΥΝΟΝΤΕΣ που επιβάλλουν λιγότερες θέσεις στη μόρφωση και την εργασία και διαιωνίζουν τις κοινωνικές ανισότητες. ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΜΕΝΟ ΟΜΩΣ ΟΙ ΧΑΜΕΝΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΟΤΙ ΕΠΑΙΞΑΝ.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

• ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών και εξεταστικής
• καμία εφαρμογή των ρυθμίσεων του νόμου-πλαίσιο για 3 εβδομάδες εξεταστικής
• απόσυρση της λίστας συγγραμμάτων
• δωρεάν διανομή όλων των απαραίτητων συγγραμμάτων
• πτυχιακή εξεταστική και τον Ιούνιο καθώς και εμβόλιμες εξεταστικές για τους επί πτυχίω φοιτητές
• να ανακοινώνεται έγκαιρα το πρόγραμμα της εξεταστικής, ώστε να μπορούν οι φοιτητές (ιδίως οι επί πτυχίω) να προγραμματίζουν με τρόπο βολικό και εφικτό την εξεταστική τους

Παλεύουμε με μαζικές και συλλογικές διεκδικήσεις μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις

Σχόλια