ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ: «ΣΚΑΣΕ ΚΑΙ ΚΟΛΥΜΠΑ»
Βρισκόμαστε λίγες βδομάδες μετά τις γιορτές και το πανηγύρι των σημειώσεων, η κοσμοσυρροή σε βιβλιοθήκες και έξω από τα βιβλιοπωλεία που διανέμονται τα συγγράμματα είναι εδώ και λίγο καιρό πραγματικότητα. Φέτος μάλιστα, φαίνεται πως το κακό παράγινε… Ατελείωτες ουρές έξω από το βιβλιοπωλείο που λειτουργεί εντός του πανεπιστημίου, φοιτητές που περιμένουν στην ουρά 2 ώρες και διαμαρτύρονται μεμονωμένα…
Αλήθεια πού είναι ο σύλλογος φοιτητών και τι θέση παίρνει απέναντι σε αυτή την κατάσταση? Θα μπορούσε για παράδειγμα ο σύλλογος να τοποθετηθεί στα τμήματα των καθηγητών με απόφαση Γενικής Συνέλευσης και να διασφαλίσει πως οι συνθήκες διεξαγωγής της εξεταστικής θα οριστούν από τους φοιτητές και όχι από τους καθηγητές(πχ ορισμός ημ/νιας μαθήματος με βάση το συνέδριο που συμμετέχει ο καθηγητής). Θεωρούμε ως ΑΕΠ ΕΑΑΚ πως η αντιπαράθεση πρέπει να δοθεί με το σώμα τον καθηγητών που είναι το χέρι της κυβέρνησης μέσα στις σχολές και που με αυτούς έρχονται σε συνεννόηση οι κυβερνητικές παρατάξεις ΔΑΠ και ΠΑΣΠ.
Το όργανο με το οποίο οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν από απλά καθημερινά πράγματα μέσα στη σχολή τους έως και να τοποθετηθούν συνολικά για την κατάσταση που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό, είναι το ανώτατο όργανο του Συλλόγου Φοιτητών, οι Γενικές Συνελεύσεις. Αλλά γιατί στο ΠΑΜΑΚ δεν γίνονται?
Είναι αλήθεια πως πολύ δεν γνωρίζουν τη διαδικασία με την οποία γίνεται η διανομή συγγραμμάτων. Μέχρι πέρυσι και ακόμα και τώρα σε πολλές σχολές όπου οι φοιτητικοί σύλλογοι πήραν να εγγυηθούν να μην εφαρμοστεί ο Νόμος Γιαννάκου ή αλλιώς ο Νέος Νόμος Πλαίσιο, τα συγγράμματα διανέμονταν ως εξής, ο καθηγητής πρότεινε ένα σύγγραμμα και οι φοιτητές ανεξάρτητα από το έτος (αν για παράδειγμα άλλαζε το βιβλίο) ή αν έχουν αλλάξει επιλογής δικαιούνταν να το πάρουν. Με όλα τα… στραβά… που είχε ο προηγούμενος νόμος (σύναψη σχέσεων μεταξύ καθηγητών και εκδοτικών οίκων για προώθηση των βιβλίων των καθηγητών μέσα στο πανεπιστήμιο κλπ), διασφάλιζε
1. πως όλοι μπορούν να πάρουν τα βιβλία τους
2. πως η ύλη θα είναι συγκεκριμένη και από ένα σύγγραμμα.
Με το νέο νόμο αυτό δεν διασφαλίζεται. Είναι σημαντικό σ’ αυτό το σημείο, είναι σημαντικό να δούμε πως λόγω της αντίστασης που πρόβαλε το Φοιτητικό Κίνημα ένα προηγούμενο χρονικό διάστημα με διάφορες μορφές πάλης (συνελεύσεις-καταλήψεις-διαδηλώσεις- μαζικές παραστάσεις-εκδηλώσεις) με κύριο αίτημα τη μη εφαρμογή του νόμου και να μην αλλάξει ο Δημόσιος και Δωρεάν χαρακτήρας που προβλέπεται από το ΑΡΘΡΟ 16 του Συντάγματος, ο νόμος δεν εφαρμόστηκε με την πρώτη αλλά το κράτος «έριξε το μπαλάκι» στους καθηγητές των τμημάτων οι οποίοι με τη σειρά τους καλούνταν να τοποθετηθούν και να εφαρμόσουν ή όχι κομμάτι – κομμάτι τον Νόμο. Και εκεί έπαιξε σημαντικό ρόλο η συνδιοίκηση, ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι Συνελεύσεις τμημάτων ( εκπρόσωποι Φοιτητών και καθηγητές). Λόγω της αυτοδυναμίας που έχει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ στο ΠΑΜΑΚ σε διάφορα τμήματα υπερψήφιζαν το νόμο που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης της ΝΔ, αλλά και η ΠΑΣΠ ακολουθούσε παρόμοια πολιτική στηρίζοντας τον Νόμο Γιαννάκου. Είναι αυτός ο νόμος που σήμερα έχει δημιουργήσει,
• χάος στον τρόπο που μπαίνει η ύλη και καθηγητική αυθαιρεσία (ύλη από 4 βιβλία ανεξάρτητα από το αν δικαιούσαι να τα πάρεις ή όχι)
• μπέρδεμα στις γραμματείες με τη δήλωση στη λίστα συγγραμμάτων, καθυστέρηση στη λήψη των συγγραμμάτων και αγορά συγγραμμάτων (συνέβη και αυτό στο Δ.Ε.Σ. )
• φοιτητές από μεγαλύτερα έτη, ή που άλλαξαν το επιλογής, ή που δεν πρόλαβαν να δηλώσουν το σύγγραμμα, δεν δικαιούνται βιβλίο οπότε πρέπει να το αγοράσουν
• καθηγητές να αυθαιρετούν και να προτείνουν στη λίστα συγγραμμάτων βιβλία που έχουν γράψει οι ίδιοι εκμεταλλευόμενοι προς όφελός τους τον Νόμο
Μέσα σε όλα αυτά η εφαρμογή του εσωτερικού κανονισμού που θέλει τους φοιτητές εντατικοποιημένους και πειθαρχημένους προσπαθεί να προχωρήσει. Αυτό φάνηκε από το γεγονός πως η εξεταστική διαρκεί μόλις 3 βδομάδες, με αποτέλεσμα τα μαθήματα να συμπιέζονται και να καταλήγουμε στο να δίνονται την ίδια μέρα μαθήματα δύσκολα και του ίδιου εξαμήνου! Eμείς ως ΑΕΠ ΕΑΑΚ με κάθε μέσω παλεύουμε να μην εφαρμοστεί καμία πτυχή του νόμου πλαίσιο, όπως ο εσωτερικός κανονισμός που το μόνο που κάνει είναι να δυσχεραίνει την φοιτητική καθημερινότητα. Γι’ αυτό και θεωρούμε πως η εξεταστική σε βιώσιμους ρυθμούς έρχεται αντιπαραθετικά με τον εσωτερικό κανονισμό και το μόνο που κάνει είναι να απεμπλέκει τους φοιτητές από την πίεση και την εντατικοποίηση!
Και σα να μην έφταναν όλα τα παραπάνω έχουμε και το όλο κλίμα που επικρατεί στα αμφιθέατρα. Αναμφισβήτητα η εξεταστική αποτελεί μια εξουθενωτική διαδικασία, και παράλληλα το πρόσφορο έδαφος (λόγω και των ιδεολογημάτων που την περιβάλλουν και την στηρίζουν - ουδέτερα κι αντικειμενικά κριτήρια, αξιοκρατία...) για την ανάπτυξη και διόγκωση αυτού που με διάφορες εκφάνσεις ονομάζεται καθηγητική αυθαιρεσία (υπερβολικά αυστηροί όροι επιτήρησης, δύσκολα θέματα, μαζικά κοψίματα κ.ά...). Έτσι, με την κατάχρηση της καθηγητικής εξουσίας, πλήττονται κατοχυρωμένα δικαιώματα των φοιτητών και δυσχεραίνονται σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό οι όροι φοίτησής μας.
Αν κάτι έχει για μας ιδιαίτερη σημασία, αυτό είναι ότι πλέον δεν μπορούμε να παραμένουμε αδιάφοροι και να κυνηγάμε όλοι την προσωπική καταξίωση, μέσα από λογικές ατομικισμού και προσωπικού βολέματος, ή να καταφεύγουμε στην εύκολη λύση της αντιγραφής( που σύμφωνα με το νέο νόμο τιμωρείται με πειθαρχικό συμβούλιο). Πόσες φορές δεν έχετε νιώσει να πηγαίνει η καρδιά σας στην Κούλουρη με την ιδέα ότι ο επιτηρητής ακόμα βολοδέρνει πάνω από το κεφάλι σας και απειλείται ΚΑΙ το σκονάκι σας ΚΑΙ το πολύτιμο μάθημα ΕΠΙ ΠΤΥΧΙΩ για την αυριανή σας δουλεία. Πιστεύουμε ότι η στάση των φοιτητών πρέπει να ξεπερνάει το παραπάνω δίλημμα και η παρέμβαση μας ακόμα και στο δύσβατο πεδίο των εξετάσεων να είναι συλλογική και συνειδητή για να μπει τουλάχιστον ένα φρένο στην αυθαιρεσία των καθηγητών που έχει αρχίσει να παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Γι' αυτό λοιπόν :
• Κάποιοι αν κι επιμένουν να μας αποκαλούν «συναδέλφους» ,έχουν εδώ και καιρό ξεχάσει ότι είμαστε «ισότιμα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας». Κανείς καθηγητής δεν μπορεί να μας προσβάλλει (σε κάθε περίπτωση δικαιούμαστε μια ανάλογη απάντηση..).
• Δεν ψαρώνουμε στις απειλές των καθηγητών ή των παρατρεχάμενών τους:
o Δεν αλλάζουμε θέσεις ως ύποπτοι για αντιγραφή ακόμα και πριν δοθούν τα θέματα!
o Δεν δείχνουμε πάσα/ταυτότητες λες και μας κάνουν αναγνώριση στοιχείων οι μπάτσοι .
o Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μας απαγορέψει να γράψουμε σε περίπτωση που δεν έχουμε πάσο / ταυτότητα : μπορούν να πιστοποιήσουν την φοιτητική μας ιδιότητα κάλλιστα οι συμφοιτητές μας ...
o Οι κατανομές των ονομάτων(πχ Α-Κ κλπ..) είναι απλά βοηθητικές : μπορούμε να γράψουμε κανονικά και σ'όποια άλλη αίθουσα προβλέπει η εξέταση.
o Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μας επιβάλλει ν'αλλάξουμε θέση γιατί έτσι του αρέσει ή να μας αποβάλλει απ΄την εξέταση και πολύ περισσότερο...
o Κανείς δεν μπορεί ν'αρνηθεί να διορθώσει γραπτά επειδή εξεταστήκαμε σε διαφορετικό αμφιθέατρο απ'αυτό που όριζε η κατανομή (καθηγητές που το είχαν επιχειρήσει στο παρελθόν βρήκαν απέναντί τους τις Γενικές Συνελεύσεις των φοιτητών και το ξανασκέφτηκαν...).
o Κανένας επιτηρητής / καθηγητής δεν έχει το δικαίωμα να μας ζητάει απειλητικά, με πρακτικές ασφαλιτών το όνομα για να μας σημειώσει το γραπτό για ενδεχόμενη «ειδική μεταχείριση/αντιμετώπιση» μετά από αυτόν. Δεν το ανεχόμαστε γιατί απλούστατα δεν είμαστε υποχρεωμένοι να δίνουμε τ' όνομά μας σε κανέναν αν δεν το επιθυμούμε.
o Δεν επιτρέπουμε να μας «μονογράφουν» το γραπτό χωρίς λόγο ή για υποψία συνεργασίας/αντιγραφής ή γιατί απλά κάποιος επιτηρητής θέλει να βγάλει το άχτι του. Αντιδρούμε όταν θιγόμαστε.
• Να καταγγέλλεται οποιοσδήποτε έχει προκλητική, αντιφοιτητική συμπεριφορά και να εμποδίζεται επί τόπου από τους φοιτητές.. Σε περίπτωση μαζικού κοψίματος(π.χ 50%) ή θεμάτων άσχετων με την ύλη που διαβάζουμε απαιτούμε άμεση επανάληψη της εξεταστικής.
Επειδή πολλά από τα παραπάνω πιθανώς θα τα συναντήσουμε, πιστεύουμε ότι ο μόνος τρόπος για να τα αποτρέπουμε είναι η ενεργή στάση όλων μας, η συναδελφικότητα, η αλληλεγγύη και το να κινηθούμε σε μία κατεύθυνση τοποθέτησης του συλλόγου για την όλη κατάσταση. Όλοι έχουμε το δικαίωμα και την υποχρέωση να παλεύουμε για τα προβλήματά μας και όχι να εκχωρούμε τις δικές μας πολιτικές λειτουργίες σε «ειδικούς» κι «εκπροσώπους». Έτσι, αν για παράδειγμα αυθαιρετήσουν πάνω σε συμφοιτητή μας, αντιδράμε μαζικά και άμεσα και δεν το επιτρέπουμε αν θέλουμε να μη βρεθούμε ποτέ σε αντίστοιχη θέση.
Σε ένα επόμενο στάδιο που τα τμήματα συνεχίζουν να υλοποιούν κομμάτια του νόμου στα οποία σύσσωμο το Φοιτητικό Κίνημα έχει αντιπαρατεθεί γιατί δεν κινούνται προς το συμφέρον των φοιτητών, καλούμε κάθε φοιτητή του πανεπιστημίου μας να βαδίσουν στο δρόμο του αγώνα με μαζικές παραστάσεις διαμαρτυρίας σε γραφεία καθηγητών και προέδρων και στις συνελεύσεις τμημάτων, με Γενικές Συνελεύσεις Φοιτητών .

Σχόλια