Πού «κατευθύνεται» το πτυχίο μας;

Εδώ και μερικούς μήνες το υπουργείο Παιδείας είχε εξαγγείλει το σχέδιο «Αθηνά», το οποίο θα ερχόταν να αναμορφώσει τον πανεπιστημιακό χάρτη της χώρας, κλείνοντας «άχρηστα» τμήματα και συγχωνεύοντας άλλα παρεμφερή. Τελικά πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε το επίσημο σχέδιο από τον υπουργό Παιδείας…
Και τι αλλάζει;
Αυτό που φαίνεται όμως ότι γίνεται στην πράξη είναι πολύ διαφορετικό. Το μοντέλο που υιοθετείται σε όλα τα ιδρύματα πλέον, το «σχολή - τμήμα», περιγράφει τον τρόπο λειτουργίας των ιδρυμάτων. Ουσιαστικά αυτό που θα ισχύει είναι το εξής : Θα υπάρχει η σχολή στην οποία θα ανήκουν τα διάφορα τμήματα. Η σχολή ουσιαστικά θα είναι και το διοικητικό όργανο μιας και καταργείται το τμήμα σαν όργανο. Όλα καλά μέχρι εδώ, αλλά που είναι εν τέλει το πρόβλημα  εύστοχα θα ρωτήσει κάποιος;
Για να απαντήσουμε θα πρέπει να γυρίσουμε το ρολόι πίσω 1 χρόνο και κάτι και να θυμηθούμε κάποιες πτυχές του περίφημου νόμου 4009 της Διαμαντοπούλου. Πιο συγκεκριμένα ο νόμος εκείνος πέραν του ότι περιέγραφε επακριβώς το μοντέλο «σχολή- τμήμα» όπως εφαρμόζεται τώρα, είχε και μια πτυχή όσον αφορά τα πτυχία ή τους τίτλους σπουδών όπως τα ονόμαζε. Μιλούσε για τον ατομικό φάκελο προσόντων, τον οποίο ο κάθε φοιτητής θα συμπλήρωνε διαλέγοντας μαθήματα από μια γκάμα προγραμμάτων σπουδών.  Δηλαδή, το μοντέλο που επιλέχθηκε ήταν να εισάγεται ο φοιτητής σε μια «σχολή» και μέσα σε αυτήν να μπορεί να επιλέγει από διάφορα προγράμματα σπουδών .

Τι αποτελέσματα έχει αυτό το μοντέλο;
Το πρώτο και κυριότερο πρόβλημα που προκύπτει είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχίων. Πιο συγκεκριμένα, όταν μια σχολή συγχωνεύεται με μια άλλη χάνει επαγγελματικά δικαιώματα. Το δεύτερο είναι η διάσπαση του ενιαίου πτυχίου που έχει ως αποτέλεσμα αφενός να μην υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα, αφετέρου οι απόφοιτοι να βγαίνουν στην αγορά στην κυριολεξία «ξυπόλυτοι στα αγκάθια». Αυτό σημαίνει ότι εφόσον δεν θα κατέχουν ενιαίο πτυχίο δε θα είναι αντικειμενικά σε θέση να διαπραγματευτούν συλλογικά καλύτερους όρους εργασίας -ειδικά σε μια τέτοια περίοδο που όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων καταργούνται και καταπατώνται συνεχώς. Εν τέλει αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν κάποια τμήματα δεν επηρεάζονται άμεσα, σε δεύτερη φάση θα βρεθούν στην ίδια θέση ώστε να εξυπηρετηθεί ο στρατηγικός στόχος του σχεδίου «Αθηνά», καθώς και του υπουργείου.

Τι συμβαίνει τελικά στην ΟΔΕ;
Σύμφωνα με την τελευταία τροποποίηση του σχεδίου, η ΟΔΕ θα απορροφήσει τα τμήματα «Μάρκετινγκ και Διοίκηση λειτουργιών» και «Διοίκηση Τεχνολογίας». Έτσι θα μετατραπεί σε ένα τμήμα με 3 κατευθύνσεις : 1) Διοίκηση Επιχειρήσεων,  2) Μάρκετινγκ 3) Διοίκηση Τεχνολογίας. Ποιο είναι όμως το πρόβλημα που προκύπτει από το σχέδιο «Αθηνά» ; Μα φυσικά οι κατευθύνσεις!

Τι είναι οι κατευθύνσεις;
Οι κατευθύνσεις είναι η διάσπαση του πτυχίου. Με αυτόν τον τρόπο οι απόφοιτοι έχουν λιγότερες πιθανότητες να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους, μιας και έχουν εξειδικευτεί σε συγκεκριμένη εργασία. Πέραν τούτου, και καθώς οι ανάγκες της αγοράς σε κατάρτιση αλλάζουν συνεχώς, ο απόφοιτος είναι αναγκασμένος να μπει σε μια διαδικασία συνεχούς  επανακατάρτισης, φυσικά με δικά του έξοδα, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει. Για παράδειγμα: ένας απόφοιτος της ΟΔΕ με το τωρινό πρόγραμμα σπουδών μπορεί να εργαστεί σε μια πληθώρα θέσεων όπως λογιστής, τραπεζικός υπάλληλος, στέλεχος επιχείρησης κτλ. Εάν όμως καλεστεί να επιλέξει κατεύθυνση (η οποία θα αναγράφεται και στο πτυχίο του), τότε θα περιοριστούν και οι θέσεις τις οποίες θα μπορεί να διεκδικήσει. Ας σκεφτούμε τι σημαίνει σε μια συγκυρία που η ανεργία των νέων έχει φτάσει το 60%, το πτυχίο να περιορίζει ακόμη παραπάνω τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας! Σε δεύτερο στάδιο, οι κατευθύνσεις οδηγούν  στον ατομικό φάκελο προσόντων με όλες τις επιπτώσεις που περιγράφηκαν παραπάνω.
Πώς θα διαμορφωθεί το νέο πρόγραμμα σπουδών; 
Αρχικά πρέπει να ρίξουμε μια ματιά στα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών. Έτσι χοντρικά:
  • Η ΟΔΕ έχει μαθήματα Λογιστικής, Μάνατζμεντ,  Μάρκετινγκ, και διάφορα άλλα σαν επιλογής με αποτέλεσμα να δίνει αρκετά περιθώρια ως προς την επαγγελματική αποκατάσταση.
  • Το Μάρκετινγκ και Διοίκησης Λειτουργιών έχει πιο εξειδικευμένο πρόγραμμα που εστιάζει στο μάρκετινγκ με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι επιλογές για τον απόφοιτο.
  • Το Διοίκησης Τεχνολογίας έχει ένα πρόγραμμα σπουδών που εστιάζει στην πληροφορική και έχει ελάχιστη σχέση με το αντικείμενο της ΟΔΕ.
Γιατί τα αναφέρουμε αυτά; Μα φυσικά γιατί το νέο πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει με ένα τρόπο να καλύπτει όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω. Οπότε από εκεί που παίρναμε επαρκείς  γνώσεις  για όλα τα παραπάνω (πλην της πληροφορικής), τώρα θα πρέπει να επιλέξουμε κάτι από όλα αυτά. Αυτό σημαίνει ότι το πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει να συρρικνώσει τις γενικές γνώσεις ώστε να χωρέσουν σε λιγότερα χρόνια, μιας και κάποια στιγμή θα πρέπει να επιλέγουμε κατεύθυνση.

Τι επιπτώσεις έχει αυτό για την καθημερινότητα μας;
Αρχικά πρέπει να θέσουμε το ζήτημα της χρηματοδότησης. Όταν σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα συσσωρεύονται πάνω από τα καθιερωμένα τμήματα(στο ΠαΜακ έρχονται άλλες 3 σχολές) στις ίδιες υποδομές τίθεται ζήτημα λειτουργίας των τμημάτων, καθώς υποβαθμίζει την καθημερινότητά μας και τους όρους σπουδών μας. Έτσι τίθεται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο το επανειλημένο σχέδιο του υπουργείου για περικοπές στο χώρο της εκπαίδευσης. Ένα λογικό πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι το χωροταξικό. Από την στιγμή που ήδη σε κάθε έτος εισάγονται στο τμήμα μας γύρω στα 300 άτομα και ήδη παρουσιάζεται πρόβλημα στον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων, είναι φυσικό με την συγχώνευση 2 ακόμη τμημάτων η κατάσταση στα αμφιθέατρα να γίνει ανυπόφορη.
Είναι εμφανές λοιπόν ότι η εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά» θέτει σε κίνδυνο τα πτυχία και την επαγγελματική μας  προοπτική. Ως φοιτητές οφείλουμε να διεκδικήσουμε ενιαίο ισχυρό πτυχίο που θα μας εξασφαλίζει καλύτερους όρους διεκδίκησης  για θέσεις εργασίας. Πρέπει σαν τμήμα να συζητήσουμε τις επιπτώσεις του σχεδίου στην σχολή μας και να περάσουμε από τα λόγια στην πράξη! Για να διασφαλισουμε τόσο την ύπαρξη των ενιαίων ισχυρών πτυχίων μας, αλλά και τους καλύτερους όρους σπουδών μας.

Ζητάμε τα αυτονόητα:
·         Ενιαία Ισχυρά πτυχία με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα σε αυτά.
·         Ανθρώπινους Ρυθμούς Σπουδών
·         Καμία Υποχρηματοδότηση της Εκπαίδευσης

Αριστερή Ενωτική Παρέμβαση - ΕΑΑΚ  

Σχόλια