Ε-Ε-ΕΡΧΕΤΑΙ!

Το ερώτημα είναι τι. Το πτυχίο θέλουν πολλοί, το καλοκαίρι περιμένουν άλλοι. Επειδή δεν γίνεται και πάντα το δικό μας όμως, προς το παρόν έρχεται η άνοιξη, οι αλλεργίες και κάτι ακόμη… στην καθημερινότητα μας ως φοιτητές, στον τρόπο με τον οποίο είχαμε μάθει να σπουδάζουμε, στο πανεπιστήμιο μας…
 
Τ
ο προηγούμενο διάστημα διαμορφώθηκε από  ειδική επιτροπή της Συνόδου Πρυτάνεων  το πρότυπο των νέων εσωτερικών κανονισμών για τις σχολές. Το συγκεκριμένο πρότυπο συζητήθηκε σε Σύνοδο Πρυτάνεων και σιγά-σιγά έρχεται η ώρα να συζητηθεί και στα όργανα του κάθε πανεπιστημίου (π.χ. Σύγκλητος)  από τα οποία θα εγκριθεί και θα εφαρμοστεί. Μάλιστα αυτό που θα προηγηθεί είναι η σύσταση ενός ‘Οργανισμού Πα.Μακ.’, ο οποίος για την λειτουργία του θα απαιτεί εσωτερικό κανονισμό. Περί τίνος όμως πρόκειται; Αυτό το ακαταλαβίστικο ‘εσωτερικός κανονισμός’ και ‘οργανισμός’ τι σημαίνει στην πράξη; Διαβάζοντας τις βασικές διατάξεις του και παραθέτοντας κάποιες από αυτές, το συγκεκριμένο κείμενο επιχειρεί να απαντήσει τα ερωτήματα αυτά.

Αλλαγές στα προγράμματα σπουδών
Πολλές φορές μπορεί να έχουμε ακούσει για αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών και να μην έχουμε δώσει μεγάλη σημασία γιατί πιθανόν να αφορούσε την μεταφορά ενός μαθήματος από ένα εξάμηνο σε ένα άλλο. Αυτή τη φορά τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Στον εσωτερικό κανονισμό της σχολής θα εισαχθούν δίπλα σε κάθε μάθημα πιστωτικές μονάδες(ναι, ναι έχει ήδη γίνει) και θα προβλέπεται ότι για να προχωρήσεις στο επόμενο level (sorry έτος) θα πρέπει να συγκεντρώσεις 60 πιστωτικές μονάδες.  Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο όμως, είναι η «αξιοποίηση» από τον κανονισμό του γεγονότος ότι από φέτος ανήκουμε και σε σχολή και σε τμήμα. Δηλαδή μετά χαράς προβλέπεται ότι ένας φοιτητής π.χ. του Οικονομικού μπορεί να «κινείται» και στο πρόγραμμα σπουδών του ΒΣΑΣ (γιατί είναι στην ίδια σχολή) σαν δεύτερη φάση-κύκλος σπουδών π.χ. μετά το 3ο έτος, με αποτέλεσμα ο κάθε φοιτητής να έχει πτυχίο με λίστα μαθημάτων από δω και από ‘κει, χωρίς να είναι ίδιο για όλους, χωρίς ενδεχομένως τις ίδιες πιστωτικές μονάδες και χωρίς δυνατότητα φυσικά για συλλογική διαπραγμάτευση για την ένταξη στην αγορά εργασίας.  

② Περικοπή συγγραμμάτων
Χωρίς σχόλια, παραθέτουμε το αυτούσιο κομμάτι από τον πρότυπο εσωτερικό κανονισμό καθώς νομίζουμε ότι μιλάει από μόνο του:

“...Διδακτικό σύγγραμμα θεωρείται κάθε έντυπο ή ηλεκτρονικό βιβλίο, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών βιβλίων ελεύθερης πρόσβασης, καθώς και οι έντυπες ή ηλεκτρονικές ακαδημαϊκές σημειώσεις, ύστερα από την κατ’ έτος έγκρισή τους από τις συνελεύσεις των τμημάτων, το οποίο ανταποκρίνεται κατά τρόπο ολοκληρωμένο στο γνωστικό αντικείμενο
ενός μαθήματος και καλύπτει ολόκληρο ή το μεγαλύτερο
μέρος
της ύλης...”.


 Όπως γίνεται κατανοητό ανοίγει ο δρόμος για την περαιτέρω περικοπή συγγραμμάτων, με την δυνατότητα για αποκλειστική παροχή ηλεκτρονικού βιβλίου ή ακόμη χειρότερα για αποκλειστική χορήγηση σημειώσεων!

③ Αλλαγές στην εξεταστική και διαγραφές
Πέρα από την πρόθεση του Υπουργείου να διαγράψει 180000 φοιτητές άμεσα, ο Οργανισμός και ο αντίστοιχος κανονισμός του θα προβλέπουν διαγραφή στα ν+2 χρόνια και όχι μόνο! Ορίζουν όριο εξετάσεων ανά μάθημα τις 6(ναι και μετά game over, sorry διαγραφή) , ενώ προειδοποιητικά στις 3 αποτυχίες θα περνάμε από τριμελή επιτροπή. Φοιτητική ζωή που θα πλησιάζει περισσότερο σε στυλ τρίτης λυκείου αν αναλογιστούμε ότι πέρα από το πειθαρχημένο διάβασμα που θα φέρουν οι παραπάνω αλλαγές, οι εξεταστικές ορίζονται πια επίσημα σε express των 3 εβδομάδων.

④ Δίδακτρα
Εντάξει δίδακτρα στο Πα.Μακ. υπάρχουν π.χ. στα μεταπτυχιακά. Αλλά και στις προπτυχιακές; Ω ναι. Προβλέπεται λοιπόν, εισαγωγή διδάκτρων στον δεύτερο κύκλο προπτυχιακών σπουδών (βλ. διάσπαση προγράμματος σπουδών σε 3+1, ε δίδακτρα θα μπούνε αρχικά στο +1 ).

⑤ Μείωση χρηματοδότησης
Στη λέσχη τρώνε λίγοι, στην εστία μένουν ακόμη λιγότεροι. Αν δεν αξιολογούμαστε καλά, τότε η τωρινή κατάσταση θα φαίνεται παράδεισος. Προβλέπεται η απόλυτη σύνδεση χρηματοδότησης-αξιολόγησης με τα κριτήρια που θέτει το Υπουργείο. Φυσικά και αυτά τα κριτήρια σημαίνουν οριακά επιτήρηση στις επιταγές του. Για παράδειγμα «καλό» θα είναι εκείνο το Πανεπιστήμιο που θα διαγράφει φοιτητές, θα τους περνάει από επιτροπάτα αν κοπούν 3 φορές κτλ.



Υπερβολές! Σιγά μην γίνουν όλα αυτά… Πέρα από το γεγονός ότι κάποια ήδη γίνονται [υποχρηματοδότηση έχουμε, διαγραφές θα έχουμε(;), σε ορισμένα μαθήματα έχουμε θέμα με τα βιβλία] φυσικό είναι ότι δε θα συμβούν από τη μια μέρα στην άλλη. Περνάν μέσα από συγκεκριμένες φάσεις. Η πρώτη είναι η σύσταση Οργανισμού Πα.Μακ.-λογικά με βασική ευθύνη του Συμβουλίου , μια άλλη η ψήφιση εσωτερικού κανονισμού για τη λειτουργία του από Σύγκλητο και τμήματα.

Οι σπουδές μας όμως δεν είναι παιχνίδι! Χαρακτήρες σε video-game που θα μαζεύουν bonus , για να πάνε από level σε level δε θα γίνουμε. Χαρακτήρες που θα περνάνε στο τέλος κάθε επιπέδου από επιτροπές που είτε θα τους μαλώνουν είτε θα τους διαγράφουν δε θα γίνουμε. Χαρακτήρες που πειθαρχημένα θα δέχονται πέρα από το φαί και το σπίτι τους να πληρώνουν βιβλία αλλά και τα ανώτερα level του game με δίδακτρα επίσης δε θα γίνουμε! Οφείλουμε να βρεθούμε απέναντι σε αυτή την κατάσταση!



Κάποιοι δεν θέλουν να βγάλουμε άχνα ως συνήθως. Γι’ αυτό και η ΔΑΠ καταψήφισε φετος την όποια πρόταση για Γενική Συνέλευση άλλη με γελοίες δικαιολογίες. Γι’ αυτό και η συζήτηση στα όργανα του Ιδρύματος παραμένει μυστική. Το Συμβούλιο και ενδεχομένως η Σύγκλητος συζητάν για όλα αυτά και ‘μείς δε ξέρουμε τίποτα!

Ας τους χαλάσουμε τα σχέδια! Τα εδώ και καιρό ήσυχα νερά του Πα.Μακ. πρέπει να τα ταράξουμε…Όλοι μας θα πρέπει τη στιγμή που ο Οργανισμός στο Πα.Μακ. θα πάει να συσταθεί να μπλοκάρουμε κάθε τέτοια προσπάθεια με συλλογικές αποφάσεις και δράσεις του Συλλόγου.

Να μην αφήσουμε κανέναν σε κλειστά δωμάτια να τροποποιήσει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο σπουδάζουμε καθώς και το αποτέλεσμα αυτού επεμβαίνοντας στα πτυχία μας και διασπώντας τα.

-Απαιτούμε ενημέρωση από τα όργανα του πανεπιστημίου για την εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμα της σύστασης Οργανισμού.

-Καλούμε το Σύλλογο να προχωρήσει άμεσα σε Γενική Συνέλευση για να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε τη στάση μας.
                                               
-ΟΧΙ στα δίδακτρα, στις διαγραφές, στην διάσπαση των πτυχίων, στην περαιτέρω περικοπή συγγραμμάτων και χρηματοδότησης.


Σχόλια