ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ

Η νέα ακαδημαϊκή χρονιά έχει ξεκινήσει με διαφορετικούς όρους για το τμήμα του Οικονομικού. Αυτό αφορά τόσο το νέο πρόγραμμα σπουδών που ισχύει για το πρώτο έτος, όσο και τις αλλαγές που αφορούν το πρόγραμμα σπουδών του δευτέρου έτους. Οι αλλαγές αυτές εντοπίζονται κυρίως στα προαπαιτούμενα μαθήματα (ή μαθήματα-αλυσίδες) και στο πλαφόν δήλωσης στα μαθήματα επιλογής.  Είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται  κάτι τέτοιο σε τμήμα του ΠΑΜΑΚ (πλην Μουσικού που τα δεδομένα όμως είναι πολύ διαφορετικά). Δεν αποτελεί άρα κάποιον γενικό κανόνα η εισαγωγή μαθημάτων-αλυσίδων αλλά εξαίρεση…έμπνευσης κάποιων εκ των καθηγητών του τμήματος, που προετοίμασαν ήδη από την προηγούμενη χρονιά.  Τι είναι όμως η αλυσίδα; Μήπως μας φαίνονται όλα κακά χωρίς να είναι; Ας προσπαθήσουμε να πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή.
Τι ισχύει για το 1ο έτος


Τι ισχύει για τα υπόλοιπα έτη

«Αλυσίδα» σημαίνει ότι ένα μάθημα είναι προαπαιτούμενο για ένα άλλο σε επόμενο εξάμηνο και η μη επιτυχής παρακολούθηση του πρώτου (δηλαδή αν δεν το περάσουμε), δεν επιτρέπει να δώσουμε το δεύτερο. Δηλαδή στην ουσία αν δεν περάσουμε την Μίκρο Ι ή την Εισαγωγή στη Μικρο τότε δεν μπορούμε να δώσουμε τη Μίκρο ΙΙ.. Ας απαντήσουμε όμως πρώτα σε κάποια ερωτήματα.απαντήσουμε όμως σε κάποια πρώτα ερωτήματα!
1
 «Πώς μπορείς να παρακολουθήσεις ένα πιο εξειδικευμένο μάθημα χωρίς να ξέρεις την βάση;» Ενώ αυτό έχει μια βάση αλήθειας, δεν λαμβάνει υπόψη ότι οι εξετάσεις και τα αποτελέσματά τους δεν σχετίζονται μόνο με το πόσο καλά μάθαμε αυτά που μας δίδαξαν μέσα στο εξάμηνο, αλλά και με τον τρόπο εξέτασης, το περιεχόμενο των θεμάτων και ακόμη και τον τρόπο βαθμολόγησης του καθηγητή. Με λίγα λόγια μπορεί κάποιος να ξέρει καλά την Μάκρο Ι ή την Εισαγωγή στη Μακρο, αλλά επειδή κόπηκε για διάφορους λόγους στην εξεταστική, να μην μπορεί να δώσει την Μάκρο ΙΙ. Αν γενικεύσουμε θα συναντήσουμε άλλωστε μαθήματα που το Ι με το ΙΙ δεν έχουν ντε και καλά άμεση σύνδεση σε βαθμό τέτοιο που να απαιτείται να έχεις περάσει το πρώτο ή σε άλλες περιπτώσεις ακόμη και αν αυτό «απαιτείται» δεν υπάρχει στην ουσία πραγματικός λόγος για να μην μπορείς να δηλώσεις το ΙΙ . Μάλιστα ακόμη και αν κάποιος συμφωνεί με τις αλυσίδες δεν υπάρχει κανένας λόγος να μένεις πίσω στις σπουδές σου ολόκληρα εξάμηνα, μιας και το να μη  περάσεις ένα μάθημα δε σημαίνει ότι απαραίτητα δεν έχει γνώση επί αυτού. 

2
 «Μα μόνο αν πιεστούμε θα μάθουμε καλύτερα!» Το μόνο σίγουρο με τις αλυσίδες είναι ότι θα πιεστούμε. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Οι αλυσίδες μαθημάτων είναι διάταξη του νόμου 4009/11 (ν. Διαμαντοπούλου) και στοχεύουν στην περαιτέρω εντατικοποίηση των φοιτητών. Αν κοιτάξεις άλλωστε τριγύρω σου θα το διαπιστώσεις. Από τη μια σου λένε υπάρχει περιορισμός στα πόσα χρόνια μπορείς να σπουδάσεις(ν+2) άρα τελείωνε γρήγορα και από την άλλη δημιουργούνται ολοένα και περισσότερα εμπόδια για να το πραγματοποιήσεις (αλυσίδες, μαζικά «κοψίματα» κ.α. ).


Υπάρχει όμως και μια δεύτερη πτυχή της αλλαγής του προγράμματος σπουδών στο πρώτο έτος, η εισαγωγή πλαφόν στην δήλωση των μαθημάτων επιλογής. Δηλαδή αν 140 άτομα δηλώσουν ένα μάθημα επιλογής, τότε αυτό θεωρείται κλειστό και δεν μπορεί να το δηλώσει άλλος!  Δηλαδή το κριτήριο επιλογής μαθήματος θα είναι «όποιος προλάβει».
Δυστυχώς και αυτή η αλλαγή δεν είναι τυχαία. Η γενικότερη κατεύθυνση για τα πτυχία μας είναι η  μετατροπή του σε ατομικό φάκελο προσόντων. Αν και ακόμη και σήμερα όλοι οι απόφοιτοι του Οικονομικού έχουν ενιαίο πτυχίο η πιο έντονη εισαγωγή των ECTS καθώς και η αναγκαστική επιλογή μέσω του ορίου διαφορετικών μαθημάτων δείχνει μια πρώτη αλλαγή πλεύσης.
Διαφορετικά πτυχία όπου θα αναγράφονται ο αριθμός των ECTS καθώς και μαθήματα επιλογής δεν θα κατοχυρώνει ενιαία επαγγελματικά δικαιώματα, θα εντείνει μια κατεύθυνση αδυναμίας συλλογικής κατοχύρωσης των οικονομολόγων στην αγορά εργασίας, αποδυναμώνει περαιτέρω την προοπτική μετά το πτυχίο.


Τι μπορούμε να κάνουμε;
Είναι διακύβευμα καθ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου το αν θα εφαρμοστούν τα παραπάνω και πολύ περισσότερο τώρα που πλησιάζει η εξεταστική. Κατά την γνώμη μας, οι φοιτητές του Οικονομικού θα πρέπει ενεργά να διεκδικήσουν τη μη εφαρμογή των προαπαιτούμενων και του πλαφόν δήλωσης, δηλαδή να μην ισχύσει η αλλαγή του προγράμματος σπουδών. Άμεσα οι φοιτητές του τμήματος και ειδικά του πρώτου έτους θα πρέπει να αντιδράσουν στον παραλογισμό των αλυσίδων και την κατεύθυνση εντατικοποίησης με συζητήσεις (π.χ. συνέλευση 1ου έτους ή όλων των ετών του Οικονομικού) για να ορίσουν δράσεις (π.χ. σε μια Συνέλευση των καθηγητών του τμήματος ή στον πρόεδρο)

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ
Ø    ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ή ΜΑΘΗΜΑΤΑ-ΑΛΥΣΙΔΕΣ
Ø    ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΦΟΙΤΗΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ-ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΗΛΩΘΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Ø    ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ ΔΗΛΩΣΗΣ
Ø    ΟΧΙ ΣΤΗ ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΤΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥ

Ø    ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΝΙΑΙΟΥ-ΙΣΧΥΡΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΕ ΑΥΤΟ

Σχόλια