Για τα μαθήματα-αλυσίδες στο Οικονομικό

Από την αρχή της χρονιάς το τμήμα του Οικονομικού έχει ένα νέο πρόγραμμα σπουδών. Οι αλλαγές στο νέο πρόγραμμα σπουδών εντοπίζονται κυρίως στα προαπαιτούμενα μαθήματα (ή μαθήματα-αλυσίδες) και στο πλαφόν δήλωσης στα μαθήματα επιλογής.  Είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται  κάτι τέτοιο σε τμήμα του ΠΑΜΑΚ με οικονομικό αντικείμενο. Δεν αποτελεί άρα κάποιον γενικό κανόνα η εισαγωγή μαθημάτων-αλυσίδων αλλά εξαίρεση…έμπνευσης κάποιων εκ των καθηγητών του τμήματος, που το προετοίμασαν ήδη από την προηγούμενη χρονιά.  Τι είναι όμως η αλυσίδα; Μήπως μας φαίνονται όλα κακά χωρίς να είναι; Ας προσπαθήσουμε να πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή.

Τι ισχύει για το πρώτο έτος
Κάποιοι μπορέι να σου πούνε πως οι αλυσίδες είναι αναγκαίες γιατί:

«Πώς μπορείς να παρακολουθήσεις ένα πιο εξειδικευμένο μάθημα χωρίς να ξέρεις την βάση;» Ενώ αυτό έχει μια βάση αλήθειας, δεν λαμβάνει υπόψη ότι οι εξετάσεις και τα αποτελέσματά τους δεν σχετίζονται μόνο με το πόσο καλά μάθαμε αυτά που μας δίδαξαν μέσα στο εξάμηνο, αλλά και με τον τρόπο εξέτασης, το περιεχόμενο των θεμάτων και ακόμη και τον τρόπο βαθμολόγησης του καθηγητή. Με λίγα λόγια μπορεί κάποιος να παρακολούθησε και να ξέρει καλά την Μάκρο Ι ή την Εισαγωγή στη Μακρο, αλλά επειδή κόπηκε για διάφορους λόγους στην εξεταστική, να μην μπορεί να δώσει την Μάκρο ΙΙ Μάλιστα ακόμη και αν κάποιος συμφωνεί με τις αλυσίδες δεν υπάρχει κανένας λόγος να μένεις πίσω στις σπουδές σου ολόκληρα εξάμηνα, μιας και το να μη  περάσεις ένα μάθημα δε σημαίνει ότι απαραίτητα δεν έχει γνώση επί αυτού. 

«Μα μόνο αν πιεστούμε θα μάθουμε καλύτερα!» Το μόνο σίγουρο με τις αλυσίδες είναι ότι θα πιεστούμε. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Οι αλυσίδες μαθημάτων είναι διάταξη του νόμου 4009/11 (ν. Διαμαντοπούλου) και στοχεύουν στην περαιτέρω εντατικοποίηση των φοιτητών. Αν κοιτάξεις άλλωστε τριγύρω σου θα το διαπιστώσεις. Από τη μια σου λένε υπάρχει περιορισμός στα πόσα χρόνια μπορείς να σπουδάσεις(ν+2) άρα τελείωνε γρήγορα και από την άλλη δημιουργούνται ολοένα και περισσότερα εμπόδια για να το πραγματοποιήσεις (μαζικά κοψίματα, αλυσίδες κ.α.)


Στην πραγματικότητα όμως δεν υπάρχει καμιά πειστική απάντηση στα εξής ερωτήματα:

- Γιατί κάποιος να μην μπορεί να δηλώσει όποια μαθήματα θέλει σε κάθε δήλωση μαθημάτων; Γιατί δηλαδή στερείται από έναν φοιτητή η δυνατότητα να  δηλώσει όλα τα μαθήματα του εξαμήνου και να διαβάσει για παράδειγμα 2 μαθήματα για τον Σεπτέμβρη; Το λέμε αυτό διότι οι δηλώσεις μαθημάτων δεν ανοίγουν τον Σεπτέμβρη παρά μόνο στην αρχή κάθε εξαμήνου, άρα αν δεν σου επιτραπεί να δηλώσεις κάποιο μάθημα επειδή είναι αλυσίδα τότε δεν μπορείς να το δώσεις ούτε τον Σεπτέμβρη!

- Αναλογίζονται όσοι καθηγητές πρότειναν διπλές και τριπλές αλυσίδες μαθημάτων για τους πρωτοετείς φοιτητές (π.χ. Στατιστική Ι à Οικονομετρία Ι à Οικονομετρία ΙΙ à Ειδικά Θέματα Οικονομετρίας) ότι για έναν φοιτητή που θα κοπεί σε κάποιο …στάδιο αυτής της αλυσίδας αυτό θα σημαίνει ότι μένει πίσω στις σπουδές του 1 χρόνο;

- Γιατί υπάρχει πλαφόν δήλωσης σε μαθήματα επιλογής ο αριθμός των 140 φοιτητών για το πρώτο έτος; Με αυτόν τον τρόπο κριτήριο δήλωσης μαθημάτων γίνεται το … «όποιος προλάβει»!

- Γιατί ένας φοιτητής 2ου έτους που δεν πέρασε  Μάκρο Ι στο εξάμηνο που πέρασε, ούτε Εισαγωγή στην Οικονομική Θεωρία ΙΙ (μάθημα Β Εξαμήνου), την οποία όμως μπορεί να περάσει στην ερχόμενη εξεταστική του Ιουνίου να μη μπορεί ούτε καν να δηλώσει και συνεπώς να μπορέσει να εξεταστεί στην Μάκρο ΙΙ στην εξεταστική του Σεπτέμβρη;;

Τι μπορούμε να κάνουμε;
Όντας φοιτητής πρώτου έτους μάλλον αντιλαμβάνεσαι ότι από του χρόνου τα πράγματα σκουραίνουν…Για αυτό σε καλούμε να παλέψουμε για να μην επικρατήσει το αυστηρό και παράλογο μέτρο των αλυσίδων! Κατά την γνώμη μας, οι φοιτητές του Οικονομικού θα πρέπει ενεργά να διεκδικήσουν τη μη εφαρμογή των προαπαιτούμενων, δηλαδή να μην ισχύσει η αλλαγή από την αρχή της χρονιάς του προγράμματος σπουδών. Άμεσα οι φοιτητές του τμήματος και ειδικά του πρώτου και δεύτερου έτους θα πρέπει να αντιδράσουν στον παραλογισμό των αλυσίδων και την κατεύθυνση εντατικοποίησης με συζητήσεις (π.χ. συνέλευση 1ου – 2ου έτους) για να ορίσουν δράσεις (π.χ. σε μια Συνέλευση των καθηγητών του τμήματος ή στον πρόεδρο)

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ
Ø     ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΗΛΩΘΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Ø     ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΟΙ ΑΛΥΣΙΔΕΣ

Σχόλια